Nieuws

  • PERSBERICHT: Nieuw instrument vergroot zelfstandigheid bij jongeren met epilepsie

    17 februari 2015

    Voor jongeren met epilepsie kan de aandoening een grote impact hebben op het dagelijks leven. Sommige van deze jongeren kunnen niet zelfstandig douchen, fietsen of uitgaan. Er zijn nog onvoldoende interventies beschikbaar om de transitie naar zelfstandigheid voor deze jongeren te bevorderen. De ‘Epilepsie Groei-wijzer’ wordt een planningsinstrument dat sociale participatie en zelfstandigheid, transitievoorbereiding en een gezonde ontwikkeling bij jongeren stimuleert. Het instrument bestaat een lijst met activiteiten en vaardigheden die jongeren en hun ouders helpen ontdekken hoe de jongeren zelfstandig kunnen worden. Kenniscentrum Zorginnovatie (Hogeschool Rotterdam) en het Academisch Centrum voor Epileptologie van Kempenhaeghe verwachten dat het gebruik tot meer zelfstandigheid van jongeren met epilepsie en een betere deelname in de maatschappij kan leiden.

  • Minister Bussemaker reikt promotiebeurs uit aan docent en onderzoeker Ewa Brand

    30 maart 2015

    Op 25 maart was Ewa Brand, docent Pedagogiek van het Instituut voor Sociale Opleidingen (ISO) en onderzoeker bij Kenniscentrum Zorginnovatie, één van de 31 gelukkigen die een promotiebeurs voor leraren kreeg uitgereikt van Minister Bussemaker.

  • Speciale iPad beschermhoes voor mensen met dementie

    27 maart 2015

    Dat mensen met dementie het leuk vinden om spelletjes te spelen met een iPad bewijst het onderzoek In Touch. Tegelijkertijd bleek de tablet voor deze doelgroep te kwetsbaar zijn voor individueel gebruik. In samenwerking met studenten van Hogeschool Rotterdam is er een speciale hoes gemaakt. De beschermhoes zorgt ervoor dat het gebruiksgemak van de iPad beter aansluit op de behoeftes van mensen met dementie. Extern adviseur Anneloes Cordia vertelt op Sublime FM tijdens de Zorg & ICT Beurs meer over de hoes.

  • Verpleegkundige is onvoldoende voorbereid op wijk

    27 maart 2015

    Er is een groeiende behoefte aan bekwame wijkverpleegkundigen. Het huidige hbo-v leidt vooral op tot ‘basisverpleegkundigen’ die na afstuderen vaak over onvoldoende competenties beschikken om als volwaardige wijkverpleegkundige aan de slag te gaan. Lector Henk Rosendal sluit niet uit dat op termijn behoefte is aan een aparte, extramurale (vervolg)opleiding.

  • Openbare les Patricia Vuijk: goede relatie jeugdhulpverlener en jongere belangrijk bij vroegtijdig inspelen op psychosociale problemen

    25 maart 2015

    Hoe kunnen professionals in de jeugdzorg, zoals jeugdhulpverleners en leerkrachten, maar ook ouders, beter toegerust zijn om om te gaan met jongeren met psychosociale problemen? Tijdens haar openbare les op 24 maart schetste Patricia Vuijk, lector Publieke Zorg en Preventie voor Jeugd, hoe zij zelf ooit als onderwijzeres voor de klas stond en zich overbelast voelde door alle keuzes die zij moest maken in het omgaan met kinderen uit de achterstandswijk waarin zij werkte. Haar intuïtieve oplossing was het opbouwen van een goede band met de kinderen in de klas, waardoor die zich in elk geval in de klas rustiger gingen gedragen. In het verlengde van deze vroegere ervaring ligt het onderzoek dat Patricia nu verricht bij Kenniscentrum Zorginnovatie.

Bekijk het nieuws

Agenda

Bekijk de agenda

Medewerker aan het woord

  • Promovenda Marlies Wagener: ''Mensen met hiv hebben overal ter wereld te maken met stigma en discriminatie’’
  • Linda Wauben vertelt over haar observaties, plannen en vergezichten met betrekking tot haar lectoraat.
  • Karin Verkerk blikt terug op haar promotieonderzoek.
  • Promovenda Netta van 't Leven over haar promotietraject voor thuiswonende mensen met dementie.